Χείλη ιερέως, «υποψηφίου αρχιερέως», ου ψεύδονται

αναρτήθηκε στις 24 Φεβ 2016, 5:52 π.μ. από το χρήστη Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων

Απάντηση του Γραμματέα της ΠΕΘ κ. Παναγιώτη Τσαγκάρη  

στον «Ανορθόδοξο φονταμενταλισμό»

του  Αρχιμανδρίτη π. Σωφρόνιου Γκουτζίνη

Πρωτοσυγκέλου Ιεράς Μητροπόλεως  Ξάνθης.

Σεβαστέ και αγαπητέ π. Σωφρόνιε,

Επειδή όσα γράφετε -ίσως σκόπιμα, ίσως από άγνοια ο Θεός οίδεν- υπερασπιζόμενος ένθερμα τη λειτουργία των Ισλαμικών Σπουδών στο Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, είναι ψευδή και παραπλανητικά, οφείλουμε προς χάριν της αλήθειας, να τα αναιρέσουμε: Ισχυρίζεστε ότι «η Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ  με συντριπτική πλειοψηφία των μελών ΔΕΠ των Τμημάτων της αποφάσισε τη δημιουργία και λειτουργία Προγράμματος Ισλαμικών Σπουδών». Ο ισχυρισμός σας αυτός ελέγχεται ως ψευδής,  διότι α) σε σύνολο 38 μελών ΔΕΠ του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής μόνον (23) καθηγητές  ψήφισαν υπέρ της ιδρύσεως και λειτουργίας αυτού του Προγράμματος, β) το Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας, έχει αποφασίσει και δημοσιεύσει την έντονη διαφωνία του για το εγχείρημα αυτό και γ) σας ενημερώνουμε ότι, όλοι οι καθηγητές και των δύο Τμημάτων της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, είναι (72)!! Επομένως, για ποια πλειοψηφία μελών ΔΕΠ της Θεολογικής Σχολής ομιλείτε πάτερ;

Επειδή αναφέρετε ότι όσοι πρωτοστάτησαν στη δημιουργία Ισλαμικών Σπουδών «σπιλώθηκαν, συκοφαντήθηκαν, έγιναν στόχος λασπολογίας και κακοπροαίρετης κριτικής», σας λέμε ότι δεν γνωρίζουμε αν ομιλείτε επί πραγματικών γεγονότων και αν γνωρίζετε την ιστορία του θέματος και ποιοι δημιούργησαν το πρόβλημα αυτό. Επιτρέψατέ μας και κάτι ακόμη να ερωτήσουμε. Οι αντιρρήσεις και οι διαφωνίες βαπτίζονται από άνθρωπο της Εκκλησίας ως συκοφαντίες και λασπολογίες; Ή πιστεύετε ότι όταν η θεολογία της Εκκλησίας μας βάλλεται λόγω και έργω δεν πρέπει ή δεν μπορεί κάποιος, ελεύθερα να ομιλεί, να ομολογεί και να μαρτυρεί;

Επειδή  σημειώνετε  ότι στα παραπάνω «πρωτοστατούν εθνισκιστικοί κύκλοι… καθώς και μειοψηφούντες καθηγητές της Θεολογικής Σχολής», του ΑΠΘ, ξαναδημοσιεύουμε την ανοιχτή επιστολή προς τον τότε Υπουργό Παιδείας κ. Ανδρέα Λοβέρδο ενός «λασπολόγου», «εθνικιστού», θέλω να πιστεύω δασκάλου σας, του μειοψηφίσαντος Καθηγητή κ. Ιωάννη Β. Κογκούλη για τις Ισλαμικές Σπουδές στο Τμήμα Θεολογίας (η εν λόγω επιστολή δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ΚΟΙΝΩΝΙΑ της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων, τεύχος 1, Ιανουάριος-Μάρτιος 2015, το οποίο τεύχος μάλιστα, ήταν αφιερωμένο στο πρόβλημα της δημιουργίας Προγράμματος Ισλαμικών Σπουδών στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ).

***

νοιχτή πιστολ πρς τν πουργ Παιδείας κα Θρησκευμάτων

Καθηγητ νδρέα Λοβέρδο, γι τν δρυση:

«Εσαγωγικς Κατεύθυνσης Μουσουλμανικν Σπουδν»

στ Τμμα Θεολογίας τς Θεολογικς Σχολς το ΑΠΘ

 

ωάννου Β. Κογκούλη

Καθηγητή Θεολογικς Σχολς Α.Π.Θ.

 

Θεσσαλονίκη, 23 κτωβρίου 2014

                 

Κύριε πουργέ,

φο σημειώσω πς μ λύπη πληροφορήθηκα τν μ ρ. 112113/ ΙΗ ΕΞ/ 138314 εσ/8.10.14 πάντησή σας στν μ ρ. 213/1.9.2014 ρώτηση το βουλευτ κ. ωάννη Μιχελάκη, πο φοροσε στν δρυση «Εσαγωγικς κατεύθυνσης Μουσουλμανικν Σπουδν» στ Τμμα Θεολογίας τς Θεολογικς Σχολς το ΑΠΘ, πρς ποφυγ κάθε παρεξήγησης, ς μέλος τς ρθόδοξης Καθολικς κκλησίας, ΔΗΛΩΝΩ πώς, στ πρόσωπο το ΚΑΘΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥ, νεξαρτήτως καταγωγς, φυλς, γλώσσας, θρησκείας, τρόπου ζως (άν, λ.χ., εναι γκληματίας γιος), ΒΛΕΠΩ τ πρόσωπο το Χριστο. Κατ συνέπεια, σοι καταψηφίσαμε τν δρυση «Εσαγωγικς κατεύθυνσης Μουσουλμανικν Σπουδν» στ ν λόγ Τμμα, δν εμαστε κα δν μπορομε, μ βάση τ «πιστεύω» μας κα τν πιστημονική μας κατάρτιση, ν εμαστε ντίθετοι μ τν νάπτυξη σχετικν σπουδν ντς τς Πανεπιστημιακς κοινότητας, κα μάλιστα πως ατς λοποιονται στ πλαίσιο τν Πανεπιστημίων τς Ερώπης κα τν ΗΠΑ.

ντίθεσή μας φορ στ γεγονς τι π πιστημονική, κα χι μόνο, ποψη δ δικαιολογεται νταξη Μουσουλμανικν Σπουδν σ Θεολογικ Σχολή, γι' ατ κα κάτι τέτοιο πουσιάζει π τν Πανεπιστημιακ χρο τς Ερώπης κα τν ΗΠΑ. ξάλλου, τ Πανεπιστήμια δν ποφασίζουν αθαίρετα γι τ ντικείμενα διδασκαλίας κα τ Προγράμματα Σπουδν. Ατ δ δηλώνει συρρίκνωση στν, πως σημειώνετε, «λευθερία σκέψης, λόγου κα ρευνας». πλς δ κολουθεται σχετικ νομοθεσία, τν ποία καθορίζει Πολιτεία.

Μ βάση τ παραπάνω:

1.              Πανεπιστημιακ ατοτέλεια το κάθε Πανεπιστημιακο Τμήματος, κα στν ν λόγ περίπτωση το Τμήματος Θεολογίας τς Θεολογικς Σχολς, το ΑΠΘ δν εναι τόσο διαπραγμάτευτη, λλ πόκειται σ συγκεκριμένη νομοθεσία. Γι' ατό, στ σα ναφέρετε, τι δηλαδή « μφισβήτηση τν δικαιώματος τν Τμήματος Θεολογίας κα τς Συγκλήτου το  ριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ν ποφασίζουν, σύμφωνα μ τ νόμο, γι τ Πρόγραμμα Σπουδν κα τ γνωστικ ντικείμενα πο θ προσφερθον, σημαίνει τν μφισβήτηση τς καδημαϊκς λευθερίας τους», πάρχει σοβαρότατος ντίλογος. Συγκεκριμένα, σ κοιν μ τος συναδέλφους Καθηγητς Λάμπρο Σιάσο κα Δημήτριο Τσελεγγίδη γγραφο πρς τ Τμμα Θεολογίας (ρ. Πρώτ. 1274/13.6.2014), κτς τν λλων, ναφέρουμε: «Τ Τμμα Θεολογίας, διαθέτει δρυτικς πράξεις παρξης κα λειτουργίας στς ποες ρητς ρίζονται α) ταυτότητά του, β) ο στόχοι κα σκοπο του γ) τ γενικ γνωστικό του ντικείμενο (χριστιανικ θεολογία, καθ' ατ κα ν σχέσει..). ποιαδήποτε προσπάθεια λλαγς, τροποποίησης, προσθήκης σ ατ τ τρία (3) μείζονα συστατικά της πάρξεώς του εναι δυνατή, λλ παιτε ναγκαστικς πράξεις σοδύναμες κα ταυτόσημες πρς ατς τς πανίδρυσης Τμήματος δρυσης νέου Τμήματος. Ο μόνες πράξεις πο πιτρέπονται κα πιβάλλονται π λους τους σχετικος Νόμους (π τν 1268 μέχρι τν 4009) εναι : Α) Ο σωτερικς ναμορφώσεις πιμέρους μαθημάτων ... Β) Ο μαδοποιήσεις συγγενν μαθημάτων ... Γ) Ο ναμορφώσεις μέσων /κα μεθόδων γι τν πίτευξη τν ν ρχ δρυτικν τεθέντων κα μετάθετων στόχων. Δ) ριακ κα μ σύνεση θ μποροσε ν ντιμετωπιστε κα ναπροσαρμογ τν στρατηγικν γι τν πίτευξη τν μετάθετων ατν στόχων...».

Τ γγραφο καταλήγει: « πρόταση τς Διοίκησης (το Τμήματος) ν εσαχθε δρυση «Εσαγωγικς κατεύθυνσης Μουσουλμανικν Σπονδν» στ πάρχον Πρόγραμμα Σπουδν κα ν θεωρηθε τροποποίηση ναμόρφωση το πάρχοντος: Α) Δν λαμβάνει π ψιν τ νωτέρω. Β) Συγχέει νεπίτρεπτα παλαιος κα νέους στόχους. Γ) λλοιώνει τ φύση, τν ταυτότητα κα τ λειτουργία το Τμήματος Θεολογίας». τσι, « εσαγωγ τς «Εσαγωγικς κατεύθυνσης Μουσουλμανικν Σπουδν» στ Πρόγραμμα Σπουδν, πέραν τς παγκόσμιας διπλς πρωτοτυπίας: α) Εσαγωγικ κατεύθυνση, β) Μία κατεύθυνση τετραετος διάρκειας πλάι σ να πρόγραμμα τετραετς χωρς 'κατεύθυνση κατευθύνσεις' κομίζει νέους στόχους κα ποτελε νέα καδημαϊκ ντότητα. πως προσφυς κα κριβς κα πιστημονικς κα μ παρρησία δήλωσε Γενικς Γραμματέας στ ‘non paper’ Εσαγωγικ κατεύθυνση σλαμικν Σπουδών' ποτελε κατ' οσίαν 'οιονεί Τμήμα'».

2.            ναφερόμενος, κύριε πουργέ, στν πόφαση τς συνέλευσης 416/7.3.2014 το Τμήματος Θεολογίας, δν ποτυπώνετε λη τν λήθεια. Συγκεκριμένα, πόφαση γι τ λειτουργία σ' ατ «Εσαγωγικς κατεύθυνσης Μουσουλμανικν Σπουδν» λήφθηκε μ εκοσι τρες (23) ψήφους πέρ, ξι (6) κατά, μία (1) λευκ κα ννέα (9) πόντες. ποκρύπτετε, πίσης, τ γεγονς τι τ δεύτερο Τμμα τς Θεολογικς Σχολς, τ Τμμα Ποιμαντικς κα Κοινωνικς Θεολογίας μόφωνα ντιτάχθηκε στ λειτουργία «Εσαγωγικς  κατεύθυνσης Μουσουλμανικν Σπουδν» στ Θεολογικ Σχολή. Κατ συνέπεια, σ σύνολο βδομήντα δυ (72) μελν ΔΕΠ τς Θεολογικς Σχολς το ΑΠΘ, ΜΟΝΟ εκοσι τρες (23) ψήφισαν πέρ. Παρενθετικ δ πρέπει ν σημειωθε τι πρεπε ν ζητήσετε τν ποψη τς Θεολογικς Σχολς θηνν κα τν πίσημη θέση τς ερς Συνόδου τς κκλησίας τς λλάδος γι τ ν λόγ πρόβλημα.

3.            κολούθως, κύριε  πουργέ, λόγω, σφαλς κακς πληροφόρησης, ναφέρετε τν παρξη στ Τμμα Θεολογίας Τομέα Θρησκειολογίας. Σ λα τ Θεολογικ Τμήματα πάρχει να γνωστικ ντικείμενο τς Θρησκειολογίας, τ ποο ναφέρεται σ λα τ θρησκεύματα κα χι ποκλειστικ στ σλάμ.

4.            Πράγματι, κύριε πουργέ, καδημαϊκ κοινότητα φείλει ν πορεύεται μ βάση τς διαδικασίες πο προβλέπουν ο νόμοι. Στν ν λόγ περίπτωση, τ πουργεο σας, φο κατήργησε τν Εδικ καδημία γι τος Μουσουλμάνους δασκάλους, μετ τν ρνηση λλων Πανεπιστημιακν Τμημάτων ν ναπτύξουν σλαμικς Σπουδές, πευθύνθηκε στν Κοσμητεία τς Θεολογικς Σχολς το ΑΠΘ καί, σφαλς, χι κα στν ντίστοιχη Κοσμητεία τς Θεολογικς Σχολς θηνν. τότε Κοσμήτορας, ντ ν καλέσει Συνέλευση Σχολς, πευθύνθηκε στ Τμμα Θεολογίας, νέργεια μ σύννομη.

5.            Δν γίνεται κατανοητή, κύριε πουργέ, θέση σας τι «Τ Τμμα Θεολογίας προφανς κρινε τι ο θεολόγοι -ποιασδήποτε Θρησκείας- πρέπει ν ποφοιτον π τς Θεολογικς Σχολές». Δηλαδ π τς Θεολογικς Σχολς ποφοιτον μουσουλμάνοι, βουδιστές, νδουιστές, κ.λπ. θεολόγοι; Πς μπορε ν συμβε ατ μ βάση τς δρυτικς πράξεις παρξης κα Λειτουργίας το Τμήματος Θεολογίας τς Θεολογικς Σχολς το ΑΠΘ, στς ποες ρητς ρίζονται α) ταυτότητά του, β) ο σκοπο κα στόχοι του  κα γ) τ γενικ γνωστικό του ντικείμενο (χριστιανικ θεολογία, καθ' ατ κα ν σχέσει...);

6.            Εναι ναληθ τ γραφόμενα πώς: « συνύπαρξη χριστιανικς θεολογίας κα μουσουλμανικς θεολογίας εναι μία συνηθισμένη πρακτικ στ Πανεπιστήμια τς Ερώπης κα τν ΗΠΑ καθς ο μουσουλμανικς σπουδς πηρετονται κυρίως ντς τν πλαισίου τν θρησκειολογικν σπουδν. κόμα κα ταν πηρετονται π Τμήματα σλαμικν Σπουδν, ατ ντάσσονται στς Θεολογικς Σχολές».

Συνάδελφος τς Θεολογικς Σχολς το ΑΠΘ, μετ π ρευνα, πέδειξε τι σ Πανευρωπαϊκ πίπεδο, καθς πίσης κα στ χρο τν ΗΠΑ, ΟΥΔΕΜΙΑ σύνδεση πάρχει μεταξ σλαμικν Σπουδν κα τν κε λειτουργουσν Θεολογικν Σχολν. Μάλιστα, στ Πανεπιστήμιο το Τϋbingen, στ ποο κα ναφέρεστε, τ Center of Islamic Theology   νήκει στ Φιλοσοφικ Σχολ το Τϋbingen. ς πουργός, φαρμόσατε τ διο κα στν λλαδικ χρο.

7.            ντίθεσή μας στ λειτουργία «Εσαγωγικς κατεύθυνσης Μουσουλμανικν Σπουδν» σ Τμμα Θεολογικς Σχολς ΟΥΔΟΛΩΣ σχετίζεται μ τν νάγκη καταλλαγς μεταξ μελν διαφόρων θρησκευτικν κοινοτήτων. ξάλλου, κύριε πουργέ, στορία τς ρθόδοξης Καθολικς κκλησίας οδεμία σχέση χει μ τ σα συνέβησαν στ Δύση κατ τν Μεσαίωνα (λ.χ. ερ ξέταση). δια, ς τς μέρες μας, πορεύεται ς κκλησία μαρτυρίας κα μαρτυρίου (Κωνσταντινούπολη [κόμη ν λειτουργήσει Θεολογικ Σχολ τς Χάλκης, ν γία Σοφία στν Τραπεζούντα το Πόντου ξανάγινε τζαμί!!], κατεχόμενη Κύπρο [ο κακοποιημένες  κκλησίες, χοντας μετατραπε σ ξένους πρς τ λατρεία χώρους χρήσης, ποτελον ψευδες μάρτυρες πάνθρωπης συμπεριφορς], Σερβία [ο κατεστραμμένες στορικς κκλησίες κα μοναστήρια πο σεβάστηκαν ο αἰῶνες, πολλς κα πολλ π τ ποία εχαν χαρακτηριστε ς μνημεα παγκόσμιας κληρονομις, μς πενθυμίζουν τ πάνθρωπα τεκταινόμενα π «πολιτισμένους» νθρώπους], Σκόπια [ ρθόδοξος ρχιεπίσκοπος χρίδος ωάννης, ς σύγχρονος νεομάρτυρας, «λιώνει» στ φυλακή], Μέση νατολ [συγκλονίζουν τ φρικτ μαρτύρια, τ ξερίζωμα κα ξαφάνιση τν χριστιανν]).

8.            Στς Θεολογικς Σχολς οδέποτε ζητήθηκε π τος φοιτητς «πιστοποιητικ νομιμοφροσύνης». κάθε νέος, νεξάρτητα, ἐὰν πιστεύει χι, ἐὰν εναι ρθόδοξος, μουσουλμάνος, βουδιστς κ.λπ., μπορε ν φοιτήσει στς Θεολογικς Σχολές. μως, πως καθένας, νεξαρτήτως καταγωγς, φυλς κα θρησκεύματος, πο θ θέλει ν σπουδάσει σ Φιλοσοφικ Σχολ τς λλάδος, θ παρακολουθήσει μαθήματα λληνικς φιλοσοφίας κα λληνικς γλώσσας κα χι μαθήματα λ.χ. κινεζικς φιλοσοφίας κα γλώσσας, τσι και στις Θεολογικς Σχολς, ο ποες ντιμετωπίζοουν, πως γράφετε, «στν πράξη τν λευθερία το νθρώπου ...ς δρο θεόσδοτο», ποιος θελήσει ν σπουδάσει θ ντρυφήσει στ μελέτη τν κειμένων κα τν μνημείων τς δισχιλιετος ζως κα δράσης τς ρθόδοξης Καθολικς κκλησίας. Ατ τ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ προσφέρουν, μέσω τν Προγραμμάτων τους, ο Θεολογικς Σχολς σ σημαντικ ριθμ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ προπτυχιακν κα μεταπτυχιακν φοιτητν. Ατοί, στ συνέχεια, ναδεικνύονται ο ν τν φήλιο καλύτεροι ΠΡΕΣΒΕΙΣ τς λλάδος.

9.            Γι ν μ προσδώσουμε στς Θεολογικς Σχολς μολογιακ χαρακτήρα, ποφύγαμε ν μιλομε γι ρθόδοξες Θεολογικς Σχολές. μως, μ τ λειτουργία «Εσαγωγικς   κατεύθυνσης Μουσουλμανικν Σπουδν», τ Τμμα Θεολογίας τς Θεολογικς Σχολς το ΑΠΘ γίνεται μολογιακό!!!

Δυστυχς, τώρα π σς κα τος διαδόχους σας ξαρτται ναχαίτιση τς μετάλλαξης, συρρίκνωσης κα κατάργησης τν Θεολογικν Σχολν τς πατρίδας μας, τς προσπάθειας, δηλαδή, πο γονται κάποιοι νεοέλληνες, μ στόχο τν ποδόμηση τν Πανεπιστημιακν θεολογικν σπουδν.

Προσωπικ εχομαι τόσο σες σο κα Πρύτανης κα ο Συγκλητικοί του ΑΠΘ ν μ διακατέχεστε π νοχές, άν, μ τς πογραφές σας, πικυρώσετε τ μετάλλαξη κα «λωση» μις στορικς Σχολς, πως εναι Θεολογικ Σχολ το ριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

ς μ ξεχνομε τι ρθόδοξη Καθολικ κκλησία, παρ τν ναντίον της, ντός, δυστυχς, τς πατρίδος μας, κρυφ φανερ διωγμό, σωσε τ Γένος μας, παλαιότερα π τν κλατινισμ κα στ συνέχεια π τν κτουρκισμό.

***

Μετά τα παραπάνω, για το εάν, άγιε Πρωτοσύγκελε στις 14/2/2016 ο Χριστός ήταν απών από το Βελλίδειο Συνεδριακό Κέντρο της Θεσσαλονίκης, όπως ισχυριστήκατε στο άρθρο σας «Ανορθόδοξος φονταμενταλισμός», σας υπενθυμίζουμε ότι η μεγαλειώδης σε όγκο και παλμό, οργανωμένη σύναξη με τίτλο «Μένουμε Έλληνες και Ορθόδοξοι», διοργανώθηκε από την Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης και παρευρέθησαν σε αυτήν τρεις Μητροπολίτες, ένας βοηθός Επίσκοπος,  όλοι αποτελούντες «τύπον και τόπο Χριστού», και δεκάδες ιερείς, διάκονοι, μοναχοί και μοναχές, αν αυτό σας λέει κάτι.

Τέλος, για τα όσα, καθώς φαίνεται, ανειλικρινώς περί αγάπης, έχθρας κ.λ.π, γράψατε, επιτρέψατέ μου να σας πω,  ότι, όπως εμείς ως λαϊκοί, δεν διεκδικούμε για τον εαυτό μας το «αλάθητο», πολύ περισσότερο εσείς, ως ιερωμένος, δεν θα έπρεπε να διακατέχεστε από τόση υπεροψία  ώστε να αποφαίνεστε «ΑΛΑΘΗΤΩΣ» ως Πάπας.

Στώμεν καλώς.

Comments